[DIY] Parkeerplaats voor tweewielers
Gemakkelijk fietsen parkeren! De stalen rossen van het hele gezin hoeven nu niet meer langer schots en scheef achterom of in het schuurtje te staan. In enkele stappen en met een beetje handigheid zorgt dit zelfgemaakte fietsenrek van hout ervoor dat fiets, step en ander rollend materieel stabiel staat. Aan extra gemonteerde haken kunnen helmen of andere accessoires opgehangen worden en zijn zo altijd binnen handbereik.
MATERIAALLIJST
Hout
- 2 latten, 2 m lang, (34 x 54 mm), vurenhout, voor de dwarslatten
- 1 lat, 2,5 m lang, (34 x 54 mm), vurenhout, voor het frame
- 2 latten, 2,5 m lang, (38 x 38 mm), vurenhout, voor de fietshouders
Schroeven
- 40 houtschroeven, verzinkt (5,0 x 70 mm)
Verf
- 0,75 l verf, weerbestendig voor hout, kleur naar wens (in het voorbeeld: hemelsblauw)
Gereedschappen
- Accumultizaag
- Accuschroefboormachine
- Accumultischuurmachine
- Verfspuitsysteem
Accessoires
- Houtboor (4 mm)
- Werkhandschoenen
- Decoupeerzaagblad
Overige
- Zwaaihaak
- Potlood
- Plamuurmes 1 tube universele plamuur
- Haken (aantal naar wens)
STAP 1
Teken om te beginnen aan hoe de houten latten voor het frame (34 x 54 mm) en de latten voor de fietshouders (38 x 38 mm) gezaagd moeten worden. De bouwtekening met alle maatgegevens kan hiervoor via de QR-code heel eenvoudig gedownload worden. Voor het frame zijn vier lange dwarslatten voor achterkant en bodem (elk 92 cm lang) nodig die uit de twee 2 m lange latten gezaagd worden, en twee hoeklatten (elk 78 cm lang) evenals twee zijdelingse bodemlatten (elk 43,5 cm lang) die uit de smalle 2,5 m lange lat gezaagd worden. Voor de fietshouders worden uit de twee bredere 2,5 m lange latten acht latten van 57 cm gezaagd, die aan beide uiteinden op 45 graden afgeschuind moeten worden. Hierbij is een zwaaihaak handig.
STAP 2
Zaag met de accumultizaag de houten latten op de tevoren gemarkeerde lengtes af. Zet om veilig te werken de latten op de werkbank vast en draag werkhandschoenen.
STAP 3
Nu moet het basisframe van het fietsenrek ontstaan. Zet hiervoor de vier lange dwarslatten voor achterkant en bodem, de twee langere zijlatten evenals de twee zijdelingse bodemlatten volgens bouwtekening in elkaar. Boor hiervoor eerst de boorgaten met de accuschroefboormachine en een houtboor (4 mm) voor. Als de framelatten van de benodigde gaten zijn voorzien, kunnen alle losse delen met de accuschroefboormachine en de houtschroeven verbonden worden. Verzink daarbij de schroefkoppen helemaal, zodat de gaten later dichtgeplamuurd kunnen worden.
STAP 4
Op de middelste dwarslat aan de achterkant evenals op de voorste bodemlat worden vervolgens de acht, in een hoek van 45 graden gezaagde latten vastgezet. Deze vormen later de „parkeervakken“ voor fietsen en steppen. Voordat echter begonnen wordt met vastschroeven, moeten de benodigde gaten eerst volgens bouwtekening voorgeboord worden, zodat de fietsvakken later allemaal dezelfde onderlinge afstand hebben. Nu moeten alleen nog de acht afgeschuinde dwarslatten aan het frame vastgeschroefd worden.
STAP 5
Als alle latten stevig aan het frame vastgeschroefd zijn, is het de beurt aan de plamuur: sluit met universele plamuur die geschikt is voor hout, alle schroefgaten af en strijk alles netjes glad. Schuur daarna de geplamuurde plekken zorgvuldig.
STAP 6
Nu wordt het bont gemaakt! Om de fietsparkeerplaats een beetje op te peppen, komt er verf om de hoek kijken. Deze kan met een verfspuitsysteem gelijkmatig en naadloos aangebracht worden: spuit de verf lat voor lat met de “ronde straal“-instelling op het apparaat erop en laat deze vervolgens goed drogen, klaar is de kleurrijke look. Breng op het fietsenrek naar wens nog haken voor helmen en andere accessoires aan. Zo hebben niet alleen de fietsen een goed plekje gevonden.
Tip: Voor een optimaal spuitresultaat moet de afstand tot het oppervlak tijdens het spuiten ongeveer twee handen breed (ca. 25 cm) bedragen.
www.bosch-do-it.be